Aquest blog pretén recollir tot tipus i varietat de material interessant i divertit relacionat amb el piano.
És una eina pedagògico-musical que involucra professors-pares-alumnes-amants del món pianístic i musical.
El Dani va tocar la BSO de la Pantera rosa en el concert de dimecres 23 de novembre del 2011 en la Setmana de Santa Cecília.
Aquest curs el Dani està treballant diverses obres de repertori més modern, sobretot bandes sonores (Titànic, La pantera rosa, SuperMario Bros) i es troba molt còmode. Sovint mentre està treballant en els deures de l'institut li venen ganes de descansar una mica i va a fer un petit concert davant dels pares d'alguna d'aquestes peces. També ha entrat a formar part d'un grup de música moderna: combo, en el qual s'hi troba molt a gust i s'ho passa molt bé improvisant. Us informarem de quan faci el seu primer concert. Ara us deixem amb la seva interpretació de "La pantera rosa":
Trobareu el programa del concert i la foto dels intèrprets a: http://emmnoubarris.cat/ca/page.asp?id=96
Aquí en podeu trobar una partitura (no és la versió que toca el Dani, però s'hi assembla molt).
El passat divendres dia 25 de novembre del 2011 a l'aula Toldrà del Conservatori Municipal de Cervera va tenir lloc un dels molts concerts en motiu de la setmana de Santa Cecília.
Us mostrem algunes intervencions de les quals vam poder disfrutar:
1) Czerny op. 599 estudi nº 30, interpretat per la Laura:
Començar a tocar un instrument pot ser ben diferent depenent si ets auto-didacte, o de quin professor et toca.
Mireu aquesta primera classe que dóna el pianista i showman Gonzales al seu deixeble:
Ja s'apropa el Nadal i els alumnes de piano estan preparant peces típiques nadalenques, per oferir en concert en aquelles dates.
El grup de la Lucía, la Júlia i la Cristina, que han començat el grup de piano a 6 mans aquest any, estan treballant la peça "Ara ve nadal", en la versió present en el llibre "Pianíssimo" de l'Imma Jorba (Ed. Boileau). Us l'oferim en primícia:
Amb l'excusa d'anar preparant nadales, aquesta setmana l'Oriol ha recuperat la peça del "Caga tió" que ja va treballar una mica l'any passat (fent-ne una lectura i anàlisi de notes i ritmes).
Aquest any ja anem treballant aspectes més tècnics i auditius, dins del seu nivell i edat. Avui ens hem centrat molt en la posició rodona de la mà, que anomenem "la cova". Fixeu-vos qué bé que ho fa l'Oriol:
Després de tocar la peça seguint la partitura, hem analitzat la primera cèl·lula, la que correspon a la lletra "Ca-ga ti-ó" i la hem interioritzat i transportat a diferents tessitures del piano. Era el joc de fer cagar un tió més gran (tessitura greu) o més petit (tessitura aguda).
Després hem recordat que a la partitura aquesta primera cèl·lula de la cançó començava amb la nota RE, i l'Oriol ha localitzat i marcat en el piano diferents tecles "RE", des d'on tocaria aquest principi de la cançó.
Mireu com ho va marcant:
I ara toca la cèl·lula "Ca-ga ti-ó" en aquests diferents "RE", que simulen diferents tiós per anar fent cagar.
Fixeu-vos que hem anat fent esment contínuament a "la cova" per anar creant l'hàbit de col·locar correctament la mà.
Anirem augmentant progressivament el fragment de cançó interioritzada, i aprofitant el joc de diferents tessitures per treballar l'oïda a la vegada que anem repetint la cançó i recordant i assimilant la forma rodona de la mà (la cova).
Ahir la Marina va tocar el primer temps de la seva Sonata de Haydn, en un concert cel·lebrat a l'auditori de l'Escola Municipal de Nou Barris.
La Sonata consta de 3 moviments: Allegro - Andante - Menuet i Trio.
Està escrita en tonalitat de Do Major, tot i que el Trio està en do menor, per contrastar amb el Menuet (recurs habitual).
El primer temps, Allegro, es caracteritza per un constant acompanyament de "baix Alberti", i una melodia d'arpegis adornada amb mordents, herència encara de la recent època musical barroca.
(En la gravació podeu veure que encara la estem treballant: falta "netejar" les semicorxeres de la dreta, arrodonint els dits 4-5, controlar el tempo, sobretot en els finals de frase i executar les notes d'ornament).
El segon temps, Andante, està marcat pel ritme constant de tresets de semicorxera, molt melodiós.
El Menuet, en compàs 3/4 com és habitual, també hereda del 2n moviment de la sonata el seu ritme de tresets, en aquest cas de corxeres. Conserva però l'estil galant de la dansa barroca. El trio, contrasta amb el menuet perquè utilitza la mateixa tonalitat de Do però canvia el mode, en aquest cas menor. Té un caràcter més greu, sobri, que alternarà de nou amb el Menuet en el moment del Da Capo.
(Aviat us oferirem l'enregistrament d'aquests altres 2 temps).
Podeu trobar la partitura de la Sonata sencera seguint aquest link: http://imslp.org/wiki/Piano_Sonata_No.10_Hob.XVI:1,_C_major_(Haydn,_Joseph) http://216.129.110.22/files/imglnks/usimg/2/23/IMSLP00104-Piano_Sonata_No_1_in_C.pdf
També hi ha un arranjament per a orquestra del primer temps de la Sonata. Resulta interessant mirar-ne la partitura, per veure la distribució dels petits motius melòdics en els diferents instruments: http://petrucci.mus.auth.gr/imglnks/usimg/8/8b/IMSLP93452-PMLP01623-Haydn_HOB_XVI__Orchestra_Arrangement_.pdf (estic pensant, a tall d'exemple, en el diàleg dels vents i els violins dels compassos 8-11...)
Avui cel·lebrem el dia de Santa Cecília, denominada patrona de la música. Durant aquesta setmana a molts indrets s'organitzen concerts per amenitzar aquesta festivitat.
Des d'aquest blog no serem menys, i en aquesta ocasió seran els més petits els qui ens oferiran unes peces del "Mètode europeu de piano" de Fritz Emonts.
La Berta ens interpreta 2 melodies al piano: * nº 20: "Petita melodia"
* nº 21: "Ball en cercle"
L'Eloi toca la cançó de les oques: nº 29
Tots dos junts estan preparant ja un parell de nadales a 4 mans, per oferir-nos pel concert de nadal. Moltes felicitats pel treball !!!
Qui és millor al piano? Una pregunta que no té massa sentit, ja que es tracta d'una activitat artística. Però al llarg de la història de la humanitat, sembla que aquest sentiment de competitivitat sempre ha existit.
Heus aquí la resposta en una pel·lícula muda, ja que no es pot respondre amb paraules !
L'Àlex és un gran seguidor del Barça, l'equip català campió per naturalesa. Així doncs, li dediquem aquesta interpretació del tema de Queen "We are the champions".
I també a la seva germana petita, que avui cel·lebra el seu aniversari:
Felicitats Sònia !!!
El podreu escoltar en viu i en directe el proper dimecres dia 23 de novembre del 2011 a les 19:30h, a l'auditori de l'Escola Municipal de Música de Nou Barris.
Hi esteu tots convidats !
En podeu trobar una versió de la partitura a: http://www.freehandmusic.com/sheet-music/we-are-the-champions-380486
Com va la vida? Som capaços de disfrutar-la, amb tot el que passa? És possible la felicitat en el segle XXI? Estem perdent els valors o simplement canviant-los? Per què ens costa veure la llum... i per què és tan cara?
Andreu Buenafuente i Eduard Punset reflexiones sobre les claus per afrontar els difícils temps que estem vivint, en el programa "Com va la vida?" que emet TV3 els dimarts 8 i 15 de novembre del 2011 a la nit.
Pots recordar el capítol 1 seguint l'enllaç: http://www.tv3.cat/3alacarta/#/videos/3793170
La sintonia del programa és un tema de Tears for Fears, titulat "Mad World". La versió de Gary Jules també es va fer molt coneguda. En podeu descarregar la partitura a: http://www.megaupload.com/?d=6I1ICDLO http://users.skynet.be/am266443/art_sheetmusic.htm
Ara el grup "Mel" en fa versió en català, titulada "Món boig":
Es pot veure la seva actuació en el programa d'aquesta nit.
Món boig ======== Tot al meu voltant són cares velles i llocs on elles, es fan més velles un somriure va anar a la carrera per no anar enlloc, per no anar enlloc
I les llàgrimes omplen els seus gots sense expressió, sense expressió amago el cap per ofegar el dolor demà tampoc, demà tampoc
I a vegades em fa riure, d'altres em fa plorar somnis que no em deixen viure, al lloc on millor està trobo difícil dir-te, més difícil d'acceptar quan la gent camina en cercles, el que veig és un MÓN BOIG MÓN BOIG
Els nens esperen que arribi el seu dia per molts anys, per molts anys si em poguessin escoltar els hi diria seu i escolta, seu i escolta els nervis em menjaven a l'escola no em coneixia, no em coneixia i la professora amb la lliçó em mira dintre, em mira dintre
I a vegades em fa riure, d'altres em fa plorar somnis que no em deixen viure, al lloc on millor està trobo difícil dir-te, més difícil d'acceptar quan la gent camina en cercles, el que veig és un MÓN BOIG MÓN BOIG
El grup de 4 pianistes format per l'Ona, la Marina, el Xavi i el Dani estan preparant la seva primera peça a 2 pianos i 8 mans, pel concert del dimecres 23 de novembre del 2011 a les 19:30h.
Us en mostrem un assaig de fa uns dies.
L'Ona, la Marina i el Xavi és la primera vegada que formen part d'un grup de pianos, Tot i que potser havien tocat a 4 mans, ara és molt diferent, ja que hi ha distància entre un piano i l'altre, i moltes notes sonant alhora. Cal fer un bon treball en equip i tenir les orelles ben obertes per crear la imatge sonora que representa la peça.
Tot just hem passat la castanyada però avui l'Oriol ja ens anuncia que ja ve Nadal. De fet, si volem saber tocar bé alguna nadala per les festes, ens hi hem de començar a posar aviat (a estudiar-la).
Una nadala ben senzilleta, pels principiants: Ara ve Nadal!
Ara ve Nadal matarem el gall i a la tia Pepa li darem un tall.
Ara ve Nadal matarem el porc i a la tia Pepa li darem un troç.
Ara ve Nadal menjarem torrons i amb una guitarra cantarem cançons.
Avui l'Oriol ha començat a treballar-la: 1) hem cantat la cançó amb la lletra 2) hem anat seguint els ritmes i la pulsació de la partitura 3) hem llegit el nom de les notes seguint la partitura 4) la professora la ha tocat al piano, fent atenció especial a la col·locació dels dits 5) l'alumne ha buscat la col·locació dels dits al piano 6) l'alumne ha tocat la cançó cantant el nom de les notes 7) l'alumne ha tocat la cançó cantant la lletra 8) l'alumne i la professora han tocat a la vegada, amb la partitura a 4 mans 9) l'alumne ha observat l'acompanyament en relació amb la cançó
Hem estat tant treballadors i concentrats que mireu la feinada que hem fet ja el primer dia. Aquests ens són els resultats:
Fins i tot ja hem provat de tocar la partitura a 4 mans!
Aquí teniu la partitura de la melodia: http://www.xtec.cat/centres/b7008249/musica%200809/nadal/NADALES%2008/images/p3_ara_ve_nadal.jpg
Aquí teniu la partitura de l'acompanyament (cal tocar-la una octava més greu):
Ara el repte és: s'atrevirà el seu germà a tocar l'acompanyament mentre l'Oriol toca la melodia? Cal recordar que tocar junts no vol dir cadascun al seu "rotllo", sinó que cal mantenir la mateixa pulsació, i escoltar-se l'un a l'altre. Aquesta pràctica ja no és pas de principiants !!!
Aquests darrers dies hem cel·lebrat la castanyada.
Hi ha diverses cançons que parlen de castanyes, com és ara: "La castanyera" o "Marrameu torra castanyes".
Però per a tocar al piano, la cançó més adequada pels petits estudiants és "Per Tots Sants", ja que només utilitza 4 tecles del piano, i van sempre força seguides.
A més a més, com que la cançó fa un repàs de les festes de tot l'any, ens servirà també com a primera nadala. La lletra de la cançó diu:
Per Tots Sants castanyes, per Nadal torrons, per la Pasqua mona i tot l'any bombons!
L'Oriol us convida al seu petit concert que us ofereix:
Durant l'estiu ha estat una bona època per tocar peces al piano de bandes sonores, grups pop/rock moderns, ... a més de les peces de repertori clàssic de piano.
En Dani ha estat navegant per internet i ens recomana la partitura del clàssic vídeo-joc Super Mario Bros.
Podeu trobar les partitures en 2 webs diferents:
* http://www.mariopiano.com/ Conté les partitures de 18 sons diferents del joc, inclòs el so de la moneda entrant.
* http://www.megaupload.com/?d=DJGKU9XG És una partitura de nivell més alt (podeu escoltar-ne el vídeo).
Si també us interessen altres partitures de jocs de la nintendo (Castlevania, Double Dragon, Dragon Warrior, Metroid, Uninvited...), visiteu la pàgina: http://kareshi.good-evil.net/sheetmusic.htm